Tehisintellekti tehnoloogiaid kasutab 14% ettevõtetest
Statistikaameti juhtivanalüütik Tiina Pärson selgitas, et küllap on oma mõju tehisintellekti suuremale kasutamisele ka eelmisel aastal kõvasti populaarsust kogunud ChatGPT-l. „ChatGPT ja teised tehisintellekti lahendused tõid kaasa uusi võimalusi ja muutsid seda, kuidas inimesed tehnoloogiat kasutavad,“ tõi Pärson välja.
Tehisintellekti tehnoloogiatest on tekstikaevet kasutanud 7% ettevõtetest ja loomuliku teksti genereerimist, mis loob inimesele arusaadavaid tekste või lugusid, 6% ettevõtetest. Levinud on ka pildituvastus, mis tunneb objekte või inimesi fotodelt või piltkujutistelt ära (4%), samuti masinõpe (deep learning) mingi valdkonna andmete automaatanalüüsiks (4%). Kasutatakse ka kõnetuvastust (3%) ja tehisintellektipõhist robotjuhitavat protsessiautomaatikat (3%). Viimast eelkõige äriprotsesside automatiseerimisel, näiteks finantsarvestuses, logistikas, tervishoius jne.
Ettevõtted kasutavad tehisintellekti tehnoloogiaid peamiselt müügi ja turunduse edendamiseks, aga ka administratiivsete protsesside korraldamiseks, teadus- ja arendus- või innovatsioonitegevuseks ning info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) turvalisuse tagamiseks.
Tehisintellekti tehnoloogiaid kasutavad enim finants- ja kindlustussektori, samuti info ja side ning kutse-, teadus- ja tehnikavaldkonna ettevõtted. Töötlevas tööstuses kasutab tehisintellekti tehnoloogiaid kümnendik ettevõtteist. Peamised töötleva tööstuse tegevusalad, kus tehnoloogiad on laialdasemalt kasutuses, on arvutite, elektroonika- ja optikaseadmete tootmine ning nafta-, keemia-, farmaatsia-, kummi- ja plasttoodete tootmine.
Tehisintellekti tehnoloogiate kasutamist on kaalunud 6% ettevõtteist. Peamiseks takistuseks on peetud asjakohaste teadmiste puudumist.
Küberturvalisus on ettevõtjate jaoks üha suurem väljakutse
Üheks suuremaks väljakutseks tehnoloogia kiirel arengul on saanud turvalisuse tagamine, seda just eriti küberturbe valdkonnas. Küberturvalisus on muutunud ärisektoris kriitiliseks teemaks, kuna küberrünnakute arv ja keerukus kasvavad pidevalt. Eelmisel aastal puutus enam kui viiendik ettevõtetest kokku vähemalt ühe turvaintsidendiga, kus IKT teenus polnud kättesaadav, toimus andmete hävinemine, rikkumine või konfidentsiaalsete andmete leke.
„Üks tõsisemaid probleeme on konfidentsiaalsete andmete leke, mis võib põhjustada ulatuslikke majanduslikke, aga ka mainekahjusid. Kui tundlikud andmed satuvad valedesse kätesse, võib see kaasa tuua klientide usalduse kaotuse ja juriidilised tagajärjed,“ ütles Pärson.
Selle aasta uuringus osalenud ettevõtetest 2,1% oli eelneval aastal toimunud konfidentsiaalsete andmete leke, kas sissetungimise, andmepüügirünnakute või oma töötajate tahtliku või tahtmatu tegevuse tõttu. Suurettevõtetest tõi lausa 10% välja, et neil toimus konfidentsiaalsete andmete leke. Laiemaks probleemiks oli ka olukord, kus IKT teenused ei olnud kättesaadavad. Selle tõi välja enam kui viiendik kõigist ettevõtetest ja 48% suurettevõtetest.
Valdav osa ettevõtteist kasutab küberrünnakute vastu erinevaid turvameetmeid. Turvameetmeist levinuimad on tugev paroolide autentimine, andmete varundamine eraldi keskkonda ning võrgu juurdepääsu kontroll. Pea kümnendik, enamasti väikese töötajate arvuga ettevõtetest, ei ole turvalisuse tagamiseks mingeid abivahendeid rakendanud.
Infotehnoloogia kasutamist ettevõtetes uurib statistikaamet 2001. aastast. 2024. aastal osales uuringus 3405 ettevõtet. Vaatlus hõlmab vähemalt 10 hõivatuga ettevõtteid.
Vaata ka info- ja kommunikatsioonitehnoloogia valdkonnalehte.
Detailsemad andmed on avaldatud statistika andmebaasis.
Statistikaameti andmete ja graafikute kasutamisel palume viidata allikale.
Täpsem teave:
Heidi Kukk
meediasuhete juht
statistika levi osakond
statistikaamet
tel 625 9181
press [at] stat.ee (press[at]stat[dot]ee)