Eesti terviseuuringu teavituskampaania jõudis teles ja raadios hinnanguliselt 300 000 inimeseni

Uudis
Postitatud 1. juuli 2025, 13.17 , Silvia Uus

Alates 1. maist on eestimaalased saanud kutseid terviseuuringus osalemiseks. Olgugi, et terviseuuring ise kestab veel aasta lõpuni, on aktiivne teavituskampaania periood nüüdseks lõppenud.

Teavituskampaania eesmärk oli tõsta teadlikkust terviseuuringu toimumisest ja selle olulisusest ning julgustada inimesi selles osalema. Sihiks seati võimalikult suur vastajate arv ja lai ühiskondlik kõlapind.

Terviseuuringu toimumine sai mitmekülgset kajastust üleriigilises meedias: nii raadios, teles kui ka veebis. Kampaania läbivaks põhisõnumiks oli, et terviseuuringule vastates on igal inimesel võimalus kujundada riigis paremaid terviseteenuseid ja toetada tervena vananemist. Rõhutati, et uuringule vastamine on kõigi Eesti inimeste huvides, sest ainult nii on võimalik hinnata inimeste praegust tervist ja tervisekäitumist ning kujundada seeläbi paremaid tingimusi ka järgmiste põlvede jaoks. Läbiv sõnum oli, et kui täiskasvanud ei soovi uuringule vastata enda pärast, siis võiksid nad teha seda vähemalt oma laste ja tulevaste põlvede nimel.

Näitlejad treeningsaalis

Et kampaania oleks võimalikult täpselt sihitud, said kaardistatud eri sihtrühmad, kellele meediategevusi suunata. Kuna on teada, et uuringutest võtavad osa pigem naised, toimus terviseuuringu alguse puhul ka meestele suunatud uuringu avatrenn, millest võtsid osa tuntud Eesti meesnäitlejad. Pilatese trenni tuli ka ETV saate “Ringvaade” ajakirjanik Kaidor Kahar, kes tegi sündmusest meeleoluka teleloo. ERR jagas lugu edasi nii omakanalites kui ka sotsiaalmeedias. Lisaks jäi sellele ka Kroonika toimetuse pilk, kes samuti terviseuuringut läbi avatrenni kajastas. Seega sai tähelepanu suunatud just meeste terviseteadlikkusele. 

Kuna terviseuuring on oluline kõikide Eesti inimeste tuleviku jaoks, tuli pardale ka Euroopa Parlamendi saadik Jüri Ratas, kes tegi sotsiaalmeedias videoüleskutse, et inimesed uuringust osa võtaks. Ratas on sotsiaalmeediaplatvormil Instagram üks enim jälgitud Eesti poliitik (37 000 jälgijat), kelle jälgijaskonnas on palju noori inimesi, kes traditsioonilist meediat tarbida ei pruugi.

Uuringu peamine kõneisik, Statistikaameti juhtivanalüütik ja terviseuuringu projektijuht Karina Valma sai sõna nii “Ringvaate”, “Kuku pärastlõuna” kui ka Retro FMi hommikuprogrammi eetris. Mitmekülgse meediakajastuse läbi jõudis Valma eri haridustaseme ja vanusega sihtrühmadeni.

Lai meediahõlmatus

Kajastused sellega veel ei lõppenud. Sotsiaalministeeriumi tervisekäitumise poliitika juhi Brigitta Õunmaa sulest ilmus arvamusartikkel, mille avaldas Eesti Päevaleht. TAI teadur Leila Oja andis “R2 Päevale” põhjaliku intervjuu, mis sihtis taas nooremat kuulajaskonda. TAI nooremteadur Galina Opikova selgitas Tervisegeeniusele sissetulekute ja tervisekäitumise seost ning kutsus inimesi üles uuringust osa võtma. Lugu ilmus ka Tervis Plussis.

Uuringu alguse puhul tegi sellest teleuudise ka “Reporter”. Avateade sai kajastust nii Tervisegeeniuses, Meditsiiniuudistes kui ka venekeelses Delfis. Seega suutis terviseuuringu kampaania saavutada laia meediahõlmatuse, jõudes muu hulgas ka venekeelse elanikkonnani.

Arvestades eri meediume, kus terviseuuring mainimist leidis, saab järeldada, uuringu kommunikatsioonitegevused kaasasid sihtrühmapõhiselt suurt osa Eesti rahvastikust. Ainuüksi tele- ja raadiokajastused ulatusid summeeritult Station.ee ja Kantar Emori andmetele toetudes hinnanguliselt ca 200 000 - 300 000 inimeseni. Veebi ja sotsiaalmeedia kumulatiivne ulatus võis jääda samuti 200 000 inimese ringi. Kuna paljud väljaanded ei avalda oma klikiaktiivsust ega täpset lugejaskonda, saab täpsemat ulatust vaid hinnata. 

Eesti terviseuuringu küsimustikule saab veebi-  või telefoniteel vastata selle aasta lõpuni. Eesti Terviseuuringut viiakse läbi Tervise Arengu Instituudi, Statistikaameti ja Sotsiaalministeeriumi koostöös. Uuringu läbiviimist toetab Euroopa Liit.

 

Täpsemat teavet uuringu kohta leiab siit.

Statistikaameti andmete ja graafikute kasutamisel palume viidata allikale. 

 

Täpsem teave: 

Heidi Kukk 
meediasuhete juht 
statistika levi osakond 
statistikaamet 
tel 5696 6484 
press [at] stat.ee 

 

Image