Ostujõu pariteet 2017
Statistikatöö nimetus
| Ostujõu pariteet |
Statistikatöö kood
| 20411 |
Eesmärk
| Statistikatöö eesmärk on kindlustada Eesti osalemine Euroopa võrdlusprogrammis, mille üks tulemus on ostujõu pariteetide (PPP) arvutamine. Riikidevahelise võrreldavuse saavutamiseks kasutatakse Euroopa Liidu tasemel välja töötatud metoodikat ja tarkvara. Ostujõu pariteete defineeritakse nii valuuta konverteerijana kui ka hinnadeflaatorina ruumis. Nii võidakse PPPsid kasutada raha vahetuskursina, et konverteerida omavaluutas väljendatud kulutused ühisesse kunstlikku valuutasse, elimineerides hinnataseme erinevused riikide vahel. |
Statistikatöö alus
| EL õigusakt |
Otsekohalduv õigusakt
| Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1445/2007, 11. detsember 2007, millega kehtestatakse ostujõu pariteetide alusandmete esitamise ning nende arvutamise ja levitamise ühiseeskirjad (EMPs kohaldatav tekst) |
Rahvusvahelised organisatsioonid
| Puuduvad |
Korduvus
| 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 |
1.1. Organisatsioon
| Statistikaamet |
1.2. Kontaktisiku struktuuriüksus
| Majandus- ja keskkonnastatistika osakond |
1.3. Kontaktisiku nimi
| Viktoria Trasanov |
1.4. Kontaktisiku ametinimetus
| Juhtivanalüütik |
1.5. Postiaadress
| Tatari 51, 10134 Tallinn |
1.6. E-posti aadress
| viktoria.trasanov [at] stat.ee |
1.7. Telefon
| 625 9240 |
2.1. Metaandmed viimati kinnitatud
| 10/02/2023 |
2.2. Metaandmed viimati uuendatud
| 10/02/2023 |
3.1. Andmete kirjeldus
| Tarbe- ja investeerimiskaupade hinnad; hinnatud ehitusprojektid; sisemajanduse koguprodukti (SKP), rendi-, palga-, meditsiiniteenuste- ja tarbijahinnaindeksi andmed |
3.2. Kasutatud klassifikaatorid
| Individuaaltarbimise klassifikaator (ITK 2015) |
3.3. Sektorite kaetus
| Ostujõu pariteedid (PPP) arvutatakse sisemajanduse koguprodukti (SKP) ja tema agregaatide kohta rahvamajanduse arvepidamise kulutuste järgi. |
3.4. Mõisted ja määratlused
| Ostujõu pariteete (PPP) defineeritakse nii valuuta konverteerijana kui ka hinnadeflaatorina ruumis. Nii võidakse PPPsid kasutada raha vahetuskursina, et konverteerida omavaluutas väljendatud kulutused ühisesse kunstlikku valuutasse, elimineerides hinnatasemete erinevuse riikide vahel. |
3.5. Statistiline üksus
| Eesti kui osavõtjariik |
3.6. Statistiline üldkogum
| Rahvamajanduse arvepidamise kulutuste pool FREIM Ei ole rakendatav |
3.7. Vaadeldav piirkond
| Kogu Eesti |
3.8. Ajaline kaetus
| 1993, 1996, 1999–… |
3.9. Baasperiood
| Ei ole rakendatav |
Ostujõu pariteete (PPP) võib interpreteerida kui omavaluuta vahetuskurssi ostujõu standardi (PPS) suhtes. Nad väljendavad omavaluuta ühikute arvu PPSi kohta. |
Aasta |
6.1. Õigusaktid ja muud kokkulepped
| OTSEKOHALDUVAD ÕIGUSAKTID Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1445/2007, 11. detsember 2007, millega kehtestatakse ostujõu pariteetide alusandmete esitamise ning nende arvutamise ja levitamise ühiseeskirjad (EMPs kohaldatav tekst) Komisjoni määrus (EL) nr 193/2011, 28. veebruar 2011, millega rakendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EÜ) nr 1445/2007 ostujõu pariteetidega seotud kvaliteedikontrolli süsteemi osas KOMISJONI MÄÄRUS (EL) 2015/1163, 15. juuli 2015, millega rakendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EÜ) nr 1445/2007 ostujõu pariteetide puhul kasutatavate alajaotuste loetelu osas (EMPs kohaldatav tekst) MUUD ÕIGUSAKTID Puuduvad MUUD KOKKULEPPED Puuduvad |
7.1. Konfidentsiaalsuspoliitika
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 32, 34, 35 ja 38 sätestatud nõuetest. |
7.2. Konfidentsiaalsete andmete käitlemine
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 34 ja 35 sätestatud nõuetest. Konfidentsiaalsete andmete käitlemise põhimõtted on leitavad siit. |
8.1. Avaldamiskalender
| Ei ole rakendatav |
8.2. Juurdepääs avaldamiskalendrile
| Ei ole rakendatav |
8.3. Tarbijate juurdepääs
| Ei ole rakendatav |
Aasta |
10.1. Pressiteated
| Ei avaldata |
10.2. Väljaanded
| Ei avaldata |
10.3. Andmebaas
| Ei avaldata |
10.4. Juurdepääs üksikandmetele
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 33, 34, 35, 36 ja 38 sätestatud nõuetest. Üksikandmete kättesaadavust ja anonümiseerimist reguleerib Statistikaameti konfidentsiaalsete andmete teaduslikel eesmärkidel edastamise kord. |
10.5. Muu levitamine
| Andmed esitatakse Eurostatile. Avaldatakse vastavalt Eurostati avaldamiskalendrile juunis ja detsembris. |
10.6. Metoodikadokumendid
| EUROSTAT-OECD Methodological Manual on Purchasing Power Parities (PPPs). Eurostat, OECD (2012) http://www.oecd.org/std/prices-ppp/eurostat-oecdmethodologicalmanualonpurchasingpowerparitiesppps.htm http://www.oecd.org/std/prices-ppp/PPP%20manual%20revised%202012.pdf |
10.7. Kvaliteedidokumendid
| Komisjoni määrus (EL) nr 193/2011, 28. veebruar 2011, millega rakendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EÜ) nr 1445/2007 ostujõu pariteetidega seotud kvaliteedikontrolli süsteemi osas |
11.1. Kvaliteedi tagamine
| Statistikaametis on protsesside ja toodete kvaliteedi tagamiseks rakendatud EFQMi täiuslikkusmudelit ja Euroopa statistika tegevusjuhist ning sellega seotud Euroopa statistikasüsteemi kvaliteedi tagamise raamistikku ESS QAF. Samuti lähtutakse riikliku statistika seaduse § 7 „Riikliku statistika tegemise põhimõtted ja kvaliteedikriteeriumid“ nõuetest. |
11.2. Kvaliteedi hindamine
| Koostöös iga osavõtva riigi statistikaasutusega peab Eurostat detailselt revideerima riikide kogemusi. Selline kvaliteedi hindamise süsteem on juurutatud. |
12.1. Tarbijate vajadused
| Rahandusministeerium |
12.2. Tarbijate rahulolu
| Alates 1996. aastast korraldab Statistikaamet maine ja tarbijarahulolu uuringuid. Kõik tulemused on kättesaadavad Statistikaameti kodulehel rubriigis Tarbijauuringud. |
12.3. Täielikkus
| Kõik näitajad arvutatakse ja avaldatakse kõigi osavõtvate maade kohta. |
13.1. Üldine täpsus
| Ostujõu pariteetide (PPP) täpsus kasvab koos agregatsioonitaseme tõusuga. |
13.2. Valikuviga
| Ei ole rakendatav |
13.3. Valikust sõltumatu viga
| Ei mõõdeta |
14.1. Ajakohasus
| Esialgsed andmed avaldatakse 180 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 180). Esialgsed tulemused, mis arvestavad kõiki uusi hindade ja kulutuste andmeid aasta kohta, avaldatakse 365 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 365). Revideeritud esialgsed tulemused, mis arvestavad kõige viimaseid kulutuste kohta tehtud hinnanguid, avaldatakse 730 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 730). Lõplikud tulemused (neid ei uuendata ka juhul, kui riik revideerib oma rahvamajanduse arvepidamise hinnanguid) avaldatakse 1095 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 1095). |
14.2. Õigeaegsus
| Ostujõu pariteedid (PPP) avaldab Eurostat juunis ja detsembris. Täpne avaldamiskuupäev määratakse mõni kuu varem. |
15.1. Geograafiline võrreldavus
| Ostujõu pariteetide (PPP) abil leitakse hinnataseme näitajad ruumis ning võib eeldada, et riikide tulemuste võrreldavus on väga hea. |
15.2. Ajaline võrreldavus
| Ostujõu pariteetide (PPP) abil arvutatud näitajad sobivad eelkõige geograafiliste asukohtade võrdlemiseks teatud ajahetkel. |
15.3. Valdkonnaülene sidusus
| Ostujõu pariteedid (PPP) ja nende abil arvutatud näitajad on Eurostati andmebaasis leitavad kahest domeenist: PPP ja rahvamajanduse arvepidamine. PPPd sisemajanduse koguprodukti (SKP) tasemel on mõlemas domeenis samad. PPP domeenis uuendatakse kulutuste andmeid kaks korda aastas (juunis ja detsembris). Rahvamajanduse arvepidamise domeenis uuendatakse neid pidevalt, kui riigid esitavad revideeritud rahvamajanduse arvepidamise andmeid. Seetõttu on rahvamajanduse arvepidamise domeenis SKP PPSides ja SKP inimese kohta PPSides sagedamini ajakohastatavad kui PPP domeenis. |
15.4. Sisemine sidusus
| Ei ole rakendatav |
17.1. Andmete revisjoni põhimõtted
| Andmete revisjoni põhimõtted ja parandustest teavitamine on kirjeldatud Statistikaameti kodulehel rubriigis Riikliku statistika levitamise põhimõtted. |
17.2. Andmete revisjoni praktika
| Ostujõu pariteetidel (PPP) põhinevad näitajad aasta (t) kohta avaldatakse neljas järgus: - pärast t + 6 kuud – esimesed esialgsed tulemused; - pärast t + 12 kuud – esialgsed tulemused, mis arvestavad kõiki uusi hindade ja kulutuste andmeid aasta (t) kohta; - pärast t + 24 kuud – revideeritud esialgsed tulemused, mis arvestavad kõige viimaseid kulutuste kohta tehtud hinnanguid; - pärast t + 36 kuud – lõplikud tulemused aasta (t) kohta. Tulemuste lõplikkus tähendab seda, et neid ei uuendata ka juhul, kui riik revideerib oma rahvamajanduse arvepidamise hinnanguid. |
18.1. Lähteandmed
| UURINGUPÕHISED LÄHTEANDMED Objektide arv üldkogumis sõltub aruandeaastast. Euroopa võrdlusprogrammi metoodika järgi on tarbekaupade osa jaotatud kolme aasta peale, kusjuures igal aastal tehakse kaks vaatlust – kevadel ja sügisel. Investeerimiskaupade vaatlus toimub üle aasta. Ehituses muutub osaliselt ja täielikult hinnatavate projektide arv igal aastal. Vahetult enne vaatluse algust saadab Eurostat lõpliku hinnatavate objektide loetelu, mille põhjal vaatlus tehakse. ADMINISTRATIIVSED LÄHTEANDMED Ei kasutata LÄHTEANDMED TEISTEST STATISTIKATÖÖDEST Kasutatakse statistikatööde 20407 „Tarbijahinnaindeks“, 21401 „Rahvamajanduse arvepidamine (aasta)“, 21102 „Töötasu struktuur“ ja 21106 „Tööjõukuluindeks“ andmeid. |
18.2. Andmete kogumise sagedus
| Aasta |
18.3. Andmete kogumine
| Andmeid koguvad Statistikaameti töötajad kas otsese vaatluse või telefoniküsitlusega. |
18.4. Andmete valideerimine
| Sisendandmete valideerimine on interaktiivne protsess Statistikaameti ja Eurostati vahel. |
18.5. Andmete koostamine
| Ostujõu pariteedid (PPP) paneb kokku Eurostat kolmes järgus. |
18.6. Korrigeerimine
| Andmete korrigeerimist teeb Eurostat. |
Puuduvad |