Majandusüksuste statistika 2021
Statistikatöö nimetus
| Majandusüksuste statistika |
Statistikatöö kood
| 20902 |
Eesmärk
| Statistikatöö eesmärk on anda teavet riigi rahvamajanduse ja regionaalse arvepidamise süsteemis osalevate majandusüksuste üldkogumi kohta. |
Statistikatöö alus
| EL õigusakt |
Otsekohalduv õigusakt
| Nõukogu määrus (EMÜ) nr 696/93, 15. märts 1993, statistiliste üksuste kohta ühenduse tootmissüsteemi vaatlemiseks ja analüüsimiseks, Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1893/2006, 20. detsember 2006, millega kehtestatakse majanduse tegevusalade statistiline klassifikaator NACE Revision 2 ning muudetakse nõukogu määrust (EMÜ) nr 3037/90 ja teatavaid EÜ määrusi, mis käsitlevad konkreetseid statistikavaldkondi, Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2019/2152, 27. november 2019, mis käsitleb Euroopa ettevõtlusstatistikat ja millega tunnistatakse kehtetuks kümme ettevõtlusstatistika valdkonna õigusakti (EMPs kohaldatav tekst). |
Rahvusvahelised organisatsioonid
| Euroopa Liidu statistikaamet (Eurostat) |
Korduvus
| 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 |
1.1. Organisatsioon
| Statistikaamet |
1.2. Kontaktisiku struktuuriüksus
| Andmetöötluse ja registrite osakond |
1.3. Kontaktisiku nimi
| Katrin Aasmäe |
1.4. Kontaktisiku ametinimetus
| Analüütik |
1.5. Postiaadress
| Tatari 51, 10134 Tallinn |
1.6. E-posti aadress
| katrin.aasmae [at] stat.ee |
1.7. Telefon
| 625 9391 |
2.1. Metaandmed viimati kinnitatud
| 17/12/2021 |
2.2. Metaandmed viimati uuendatud
| 17/12/2021 |
3.1. Andmete kirjeldus
| Majanduslikult aktiivsed üksused tegevusala, omaniku liigi, õigusliku vormi, maakonna või haldusüksuse järgi, suurusgrupiti tööga hõivatud isikute arvu järgi |
3.2. Kasutatud klassifikaatorid
| Eesti majanduse tegevusalade klassifikaator 2008 (EMTAK 2008) Omanike liigitus (OL) Õiguslike vormide liigitus (ÕV) Eesti haldus- ja asustusjaotuse klassifikaator (EHAK) Riikide ja territooriumide klassifikaator (RTK) Institutsionaalsete sektorite klassifikaator (ESA_S 2010) |
3.3. Sektorite kaetus
| Sisaldab andmeid kõigi Eesti territooriumil tegutsevate majandusüksuste kohta, v.a kodumajapidamised ja välissaatkonnad |
3.4. Mõisted ja määratlused
| Kalendriaasta profiil — aktiivsete majandusüksuste kogum, kuhu kuuluvad kalendriaasta jooksul tegutsenud üksused. Kalendriaasta profiili koostatakse järgneva aasta oktoobris, kui valdav osa profiiliaasta andmetest on saadaval ning seda kasutatakse majandusstatistika aastaandmete koostamiseks. Majandusüksus — ettevõte, mittetulundusühing, sihtasutus, riigiasutus ja kohaliku omavalitsuse asutus. Ettevõte koosneb ühest või mitmest äriühingust (aktsiaseltsist, osaühingust, usaldusühingust, täisühingust, tulundusühistust) või välismaa äriühingu filiaalist või füüsilisest isikust ettevõtjast. Kasumitaotluseta üksus — mittetulundusühing (sh korteriühistu), sihtasutus, riigiasutus, kohaliku omavalitsuse asutus. Majanduslikult aktiivseks loetakse üksusi, millel on vastaval aastal aktiivsuse tunnused — müügitulu, palgatöötajad, teinud investeeringuid. Arvesse võetakse ka muude allikate alusel tuvastatud „elumärgid“. Omanike liik — omaniku liikide jaotus on ettevõtjate klassifitseerimise alus, mis lähtub nende kapitaliosalusest (häälteenamuse kuuluvusest) äriühingus. Kui äriühingus on riigi ja kohaliku omavalitsuse kapitaliosalus kokku 50% või suurem, on tegemist avaliku sektoriga. Erasektorisse kuulub äriühing juhul, kui Eesti Vabariigil või kohalikul omavalitsusel ei ole äriühingus kapitaliosalust või kui see on alla 50%. Statistiline profiil — aktiivsete majandusüksuste kogum, kuhu kuuluvad profiili koostamise aasta jooksul tegutsenud üksused, k.a need, mis tegutsesid vaid osa aastast. Profiil koostatakse oktoobris ning seda kasutatakse sama aasta aastastatistika ja järgmise aasta lühiajastatistika koostamiseks. |
3.5. Statistiline üksus
| Juriidiline üksus Ettevõte Kohalik üksus Kohalik tegevusala üksus Tegevusala üksus Ettevõtete grupp |
3.6. Statistiline üldkogum
| Riigi rahvamajanduse ja regionaalse arvepidamise süsteemis osalevad majandusüksused – ettevõtted, mittetulundusühingud, sihtasutused, riigiasutused, kohaliku omavalitsuse asutused. FREIM Majandusüksuste statistiline register |
3.7. Vaadeldav piirkond
| Kogu Eesti Haldusüksused Maakonnad |
3.8. Ajaline kaetus
| 1995–… |
3.9. Baasperiood
| Ei ole rakendatav |
Statistilised üksused – arv Tööga hõivatud isikud – arv, suurusgrupp Palgatud isikud – arv, suurusgrupp |
Aasta |
6.1. Õigusaktid ja muud kokkulepped
| OTSEKOHALDUVAD ÕIGUSAKTID Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2019/2152, 27. november 2019, mis käsitleb Euroopa ettevõtlusstatistikat ja millega tunnistatakse kehtetuks kümme ettevõtlusstatistika valdkonna õigusakti (EMPs kohaldatav tekst). Nõukogu määrus (EMÜ) nr 696/93, 15. märts 1993, statistiliste üksuste kohta ühenduse tootmissüsteemi vaatlemiseks ja analüüsimiseks Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1893/2006, 20. detsember 2006, millega kehtestatakse majanduse tegevusalade statistiline klassifikaator NACE Revision 2 ning muudetakse nõukogu määrust (EMÜ) nr 3037/90 ja teatavaid EÜ määrusi, mis käsitlevad konkreetseid statistikavaldkondi MUUD ÕIGUSAKTID Puuduvad MUUD KOKKULEPPED Euroopa Liidu statistikaamet (Eurostat) |
7.1. Konfidentsiaalsuspoliitika
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 32, 34, 35 ja 38 sätestatud nõuetest. |
7.2. Konfidentsiaalsete andmete käitlemine
| Konfidentsiaalsete andmete käitlemist reguleerib Statistikaameti kogutud ja töödeldud andmete kaitse kord. Täpsemalt Statistikaameti kodulehel rubriigis Õigusaktid. |
8.1. Avaldamiskalender
| Statistika avaldamise aegadest teavitab avaldamiskalender, mis on tarbijale kättesaadav veebilehel. Iga aasta 1. oktoobril avaldatakse avaldamiskalendris järgmise aasta statistika andmebaasi, pressiteadete, IMFi põhinäitajate ja väljaannete avaldamise ajad (väljaannete puhul ilmumiskuu). |
8.2. Juurdepääs avaldamiskalendrile
| |
8.3. Tarbijate juurdepääs
| Kõigile tarbijatele on tagatud võrdne ligipääs riiklikule statistikale: riikliku statistika avaldamise ajad teatatakse ette ja ühelegi tarbijakategooriale (sh Eurostat, valitsusasutused ja massimeedia) ei võimaldata riiklikule statistikale juurdepääsu enne teisi kasutajaid. Riikliku statistika esmaavaldamise koht on statistika andmebaas. Juhul kui avaldatakse ka pressiteade, ilmub see samal ajal andmete esmaavaldamisega andmebaasis. Avaldamiskalendris väljakuulutatud kuupäeval on riiklik statistika veebilehel kättesaadav kell 8.00. |
Aasta |
10.1. Pressiteated
| Ei avaldata |
10.2. Väljaanded
| Ei avaldata |
10.3. Andmebaas
| Andmed avaldatakse statistika andmebaasis https://andmed.stat.ee/et/stat valdkonnas „Majandus / Majandusüksused“. |
10.4. Juurdepääs üksikandmetele
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 33, 34, 35, 36 ja 38 sätestatud nõuetest. Üksikandmete kättesaadavust ja anonümiseerimist reguleerib Statistikaameti konfidentsiaalsete andmete teaduslikel eesmärkidel edastamise kord. |
10.5. Muu levitamine
| Päringutele vastamine |
10.6. Metoodikadokumendid
| Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 177/2008, 20. veebruar 2008, millega luuakse statistika eesmärgil moodustatud ettevõtlusregistrite ühine raamistik Nõukogu määrus (EMÜ) nr 696/93, 15. märts 1993, statistiliste üksuste kohta ühenduse tootmissüsteemi vaatlemiseks ja analüüsimiseks Statistiliste ettevõtlusregistrite käsiraamat, Eurostat Rahvusvaheline statistiliste ettevõtlusregistrite juhend, UNECE |
10.7. Kvaliteedidokumendid
| Ei ole kättesaadavad |
11.1. Kvaliteedi tagamine
| Statistikaametis on protsesside ja toodete kvaliteedi tagamiseks rakendatud EFQMi täiuslikkusmudelit ja Euroopa statistika tegevusjuhist ning sellega seotud Euroopa statistikasüsteemi kvaliteedi tagamise raamistikku ESS QAF. Samuti lähtutakse riikliku statistika seaduse § 7 „Riikliku statistika tegemise põhimõtted ja kvaliteedikriteeriumid“ nõuetest. |
11.2. Kvaliteedi hindamine
| Statistikaametis tehakse statistikatöid rahvusvahelise mudeli põhiselt (Generic Statistical Business Process Model – GSBPM). Statistikatööde lõppetapp on GSBPMi järgi üldine hindamine, milleks vajalikku teavet toodetakse igas etapis või alamprotsessis ning see võib esineda mitmel kujul, nt tagasiside kasutajatelt, protsessiga seotud metaandmed, tootmismõõdikud ja töötajate soovitused/nõuanded. Selle teabe põhjal koostatakse hindamisaruanne, mis toob välja kõik statistikatöö versiooniga seotud kvaliteediprobleemid ja annab sisendi parendustegevusteks. |
12.1. Tarbijate vajadused
| Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium Valitsusasutused ja kohaliku omavalitsuse asutused Kasumitaotluseta organisatsioonid Teadus- ja õppeasutused Ettevõtjad Eesti Pank |
12.2. Tarbijate rahulolu
| Alates 1996. aastast korraldab Statistikaamet maine ja tarbijarahulolu uuringuid. Kõik tulemused on kättesaadavad Statistikaameti kodulehel rubriigis Tarbijauuringud. |
12.3. Täielikkus
| Majandusüksuste statistiline register sisaldab kõiki Eestis registreeritud juriidilisi üksusi ning nende andmed vastavad Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusega nr 177/2008 nõutud andmekoosseisule. |
13.1. Üldine täpsus
| Uuringu liik ja andmekogumismeetodid tagavad piisava kaetuse ja ajakohasuse. |
13.2. Valikuviga
| Ei ole rakendatav |
13.3. Valikust sõltumatu viga
| Ei mõõdeta |
14.1. Ajakohasus
| Andmed avaldatakse 30 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 30). |
14.2. Õigeaegsus
| Andmed on avaldatud avaldamiskalendris väljakuulutatud ajal. |
15.1. Geograafiline võrreldavus
| Andmed on võrreldavad teiste Euroopa Liidu (EL) riikide andmetega. Eesti kohta andmete koostamisel kasutatakse majandusüksuste statistilise registri andmeid, mis on kooskõlas ELi määruse nõuetega. Andmed on võrreldavad ka riigisiseselt. Andmeid koostatakse ja avaldatakse kogu Eesti kohta, maakonniti ja kohaliku omavalitsuste kaupa. Avaldatud andmete aegrida on muudetud 2017. aasta lõpus toimunud haldusreformi tõttu. 2017. aasta andmed on avaldatud topelt — enne haldusreformi kehtinud ja uue piirkondliku jaotuse järgi. |
15.2. Ajaline võrreldavus
| Andmeid koostatakse alates 1995. aastast, mil alustati majandusüksuste andmete avaldamist Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatori (EMTAK), palgatud töötajate arvuvahemiku ja omaniku liigi järgi. Alates 2000. aastast lisati jaotus õigusliku vormi, maakonna ja haldusüksuse järgi. 2017. aasta andmed on avaldatud topelt — enne haldusreformi kehtinud ja uue piirkondliku jaotuse järgi. |
15.3. Valdkonnaülene sidusus
| Majandusüksuste statistika statistikatöö, sarnaselt statistikatöödele 20901 „Majandusüksuste statistiline register“ ja 20300 „Ettevõtete majandusnäitajad (aasta)“, käsitleb majandusüksuste aasta üldkogumit, kuid kõigi kolme nimetatud statistikatöö andmed erinevad mõnevõrra. Selle põhjuseks on andmete koostamise erinev ajaperiood, kus info vaatlusaasta üldkogumisse kuuluvate üksuste kohta on erinev. Valdkonnaülest sidusust parandab lähiajaks planeeritud majandusüksuste kalendriaasta üldkogumi koostamise juurutamine ja selle kasutuselevõtt kõigis kolmes statistikatöös. Registrite ja Infosüsteemide Keskuse (RIK) andmete ja statistilise profiili andmete võrdlemisel tuleb arvestada: - RIKi andmed juriidilistesse registritesse registreeritud üksuste kohta on esitatud 1. jaanuari seisuga. Statistilise profiili andmed on vastaval aastal majanduslikult aktiivsete üksuste kohta; - RIKi ja statistilise profiili üksuste tegevusalade andmed võivad erineda, sest andmebaase uuendatakse teineteisest sõltumatult; - RIK vaatleb korteriühistuid eraldi õigusliku vormina, statistilises profiilis loetakse neid mittetulundusühinguteks. |
15.4. Sisemine sidusus
| Andmeid koostatakse alates 1995. aastast, mil alustati majandusüksuste andmete avaldamist Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatori (EMTAK), palgatud töötajate arvuvahemiku ja omaniku liigi järgi. Alates 2000. aastast lisati jaotus õigusliku vormi, maakonna ja haldusüksuse järgi. 2017. aasta andmed on avaldatud topelt — enne haldusreformi kehtinud ja uue piirkondliku jaotuse järgi. |
Statistikatöö maksumus 3,5 tuhat eurot (2018. aasta andmed) |
17.1. Andmete revisjoni põhimõtted
| Andmete revisjoni põhimõtted ja parandustest teavitamine on kirjeldatud Statistikaameti kodulehel rubriigis Riikliku statistika levitamise põhimõtted. |
17.2. Andmete revisjoni praktika
| Avaldatud andmeid võidakse revideerida metoodika täiustamisel, vigade ilmnemisel, uue või parema info laekumisel. |
18.1. Lähteandmed
| UURINGUPÕHISED LÄHTEANDMED Ei kasutata ADMINISTRATIIVSED LÄHTEANDMED Ei kasutata LÄHTEANDMED TEISTEST STATISTIKATÖÖDEST Kasutatakse statistikatöö 20901 „Majandusüksuste statistiline register“ andmeid. Majandusüksuste statistika tegemise alus on majandusüksuste statistiline register ja statistiline profiil. |
18.2. Andmete kogumise sagedus
| Aasta |
18.3. Andmete kogumine
| Ei ole rakendatav |
18.4. Andmete valideerimine
| Valideerimine sisaldab aritmeetilisi ja kvalitatiivseid kontrolle. Enne andmete levitamist kontrollitakse nende sisemist sidusust. |
18.5. Andmete koostamine
| Majandusüksuste statistika tootmisel kasutatakse majandusüksuste statistilise registri ja statistilise profiili andmeid. Majandusüksuste statistilise registri andmed pärinevad äriregistrist, mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrist, maksukohustuslaste registrist ning riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuste riiklikust registrist. Peale juriidiliste registrite kasutatakse ka muid andmeallikaid, näiteks Maksu- ja Tolliameti andmeid ning statistilisi ja raamatupidamisaruandeid. Majandusüksuste statistilisse registrisse kantakse kõik registreeritud üksused. Iga aasta lõpus jäetakse alles need, kes olid konkreetsel aastal tegevad, sealhulgas need, kes tegutsesid teatud perioodil aastast. |
18.6. Korrigeerimine
| Ei korrigeerita |
Puuduvad |