Septembri jaemüüki mõjutas enim müügi vähenemine tööstuskaupade kauplustes

Uudis
Postitatud 30. oktoober 2009, 10.00

Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük vähenes 2009. aasta septembris nii augusti kui ka eelmise aasta septembriga võrreldes, teatab Statistikaamet. Jaemüügi vähenemist mõjutasid enim tööstuskaupade kauplused, kus müügi langus eelnevate kuudega võrreldes veidi kiirenes.

Septembris oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4,3 miljardit krooni, mis oli püsivhindades 17% väiksem kui eelmise aasta septembris. Jaemüügi vähenemist mõjutasid enim tööstuskaupade kauplused, mis annavad kogu kaupade jaemüügist üle kolmandiku. Kui juulis ja augustis vähenes tööstuskaupade kaupluste jaemüük eelmise aasta sama kuuga võrreldes veerandi, siis septembris oli vähenemine 28%. Kõige rohkem ehk 38% vähenes septembris jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus müüakse arvuteid ja nende lisaseadmeid, fotokaupu, raamatuid, sporditarbeid, mänge ja mänguasju. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete kauplustes vähenes jaemüük eelmise aasta septembriga võrreldes ligi kolmandiku, mis oli aastases võrdluses 2009. aastal suurim kukkumine. Mõnevõrra aeglustus aga langus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes, kus jaemüük vähenes eelmise aasta septembriga võrreldes 23%. Jaemüük toidukaupade kauplustes on viimastel kuudel olnud küllaltki stabiilne. Tänavu septembris vähenes see eelmise aasta septembriga võrreldes 9%.

Võrreldes eelmise kuuga vähenes jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal püsivhindades 2%. Viimased kolm kuud on jaemüügi langus võrreldes eelmise kuuga püsinud stabiilselt 2% piires.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli septembris 5,2 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis ligi 85%. Eelmise aasta septembriga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 23%, eelmise kuuga võrreldes 7%.

Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trendª, jaanuar 2002 – september 2009 (eelmise aasta vastav kuu = 100)

Diagramm:Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trendª, jaanuar 2002 – september 2009 (eelmise aasta vastav kuu = 100)

a Trend on sesoonsusest ja juhuslikest häiritustest puhastatud aegrida, mis näitab aegrea arengusuunda ja -kiirust.