Oktoobris jaekaubandusettevõtete müügitulu kasv veidi aeglustus
Jaekaubandusettevõtete müügitulu suurenes 2016. aasta oktoobris eelmise aasta oktoobriga võrreldes püsivhindades 2%, teatab Statistikaamet. Müügitulu kasvu aeglustumist mõjutasid enim mootorikütuse jaemüügiga tegelevad ettevõtted.
2016. aasta oktoobris oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 537,4 miljonit eurot. Müügitulu kasvu aeglustumist mõjutasid enim mootorikütuse jaemüügi ettevõtted, kus müügitulu vähenes 2015. aasta oktoobriga võrreldes 12%. Nende ettevõtete müügitulu langusele avaldasid osaliselt mõju eelmise aasta oktoobri kõrge võrdlusbaas ning mootorikütuse hinnatõusu kiirenemine.
Toidukaupade kaupluste müügitulu on viimastel kuudel olnud küllaltki stabiilne. Oktoobris jäi nende kaupluste müügitulu eelmise aasta oktoobriga võrreldes samale tasemele.
Tööstuskaupade kaupluste müügitulu suurenes 2015. aasta oktoobriga võrreldes 10%. Müügitulu suurenes kõigil tegevusaladel. Enim suurenes müügitulu apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes, kus müük kasvas eelmise aasta oktoobriga võrreldes 15%. Keskmisest enam suurenes müügitulu veel ka muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude ja mänguasjade jm (kasv 14%). Oktoobris pöördus taas tõusule ka septembris väikest langust näidanud muude spetsialiseerimata kaupluste (nn kaubamajade) müügitulu, mis kasvas võrreldes varasema aasta sama kuuga 3%. Müügitulu suurenes ka tekstiiltoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes (kasv 6%), kasutatud kaupade kauplustes ja väljaspool kauplusi (kioskites, turgudel, otsemüük) (kasv 7%), majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes (kasv 9%) ning posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes (kasv 10%).
Võrreldes eelmise kuuga suurenes oktoobris jaekaubandusettevõtete müügitulu 3%. Sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmetel oli kasv 1%. 2016. aasta kümne kuuga (jaanuar–oktoober) suurenes jaekaubandusettevõtete müügitulu eelmise aasta vastava perioodiga võrreldes 4%.
Statistikaamet läks 2016. aastast jaekaubandusstatistika kuu andmete avaldamisel täielikult üle Maksu- ja tolliameti käibedeklaratsiooni andmetele ning lõpetas andmete kogumise küsimustikuga „Müügitulu“. Nii vähenes ettevõtjate aruandluskoormus ja Statistikaameti kulu andmete kogumisele ning suurenes administratiivandmete kasutamine. Andmeallika muutuse tõttu kajastab iga kuu ilmuv pressiteade „Jaekaubandus“ jaekaubandusettevõtete jaemüügi asemel jaekaubandusettevõtete müügitulu. Jaekaubandusettevõtete jaemüügi näitajat avaldab Statistikaamet edasi statistika andmebaasis kvartali ja aasta kohta. Statistikaamet avaldas kuu kokkuvõtte nelja tööpäevaga. Statistikatöö „Kaubandusettevõtete kuu majandusnäitajad“ avaliku huvi peamine esindaja on Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, kelle tellimusel Statistikaamet seda statistikatööd teeb.