Novembris püsis jaemüük stabiilses languses

Uudis
Postitatud 5. jaanuar 2010, 10.00

Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük vähenes 2009. aasta novembris eelmise aasta novembriga võrreldes püsivhindades 17%, teatab Statistikaamet. Jaemüügi langus võrreldes eelmise aasta sama kuuga on alates 2009. aasta juulist püsinud suhteliselt stabiilsena.

Novembris oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4,1 miljardit krooni. Kaupade jaemüügi langust mõjutasid enim tööstuskaupade kauplused, kus jaemüük vähenes 2008. aasta novembriga võrreldes 24%. Kõige rohkem ehk 37% vähenes jaemüük spetsialiseerimata tööstuskaupade kauplustes. Hoolimata oktoobris toimunud kergest elavnemisest tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete kauplustes, püsis novembris nende kaupluste müük jätkuvalt tugevas languses. Neis kauplustes vähenes jaemüük aastaga neljandiku võrra. Mõnevõrra aeglustus langus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali kauplustes ning muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus jaemüük vähenes aastaga vastavalt 26% ja 36%. Märkimisväärselt paranes aga jaemüük apteegikaupade ja kosmeetikavahendite kauplustes, mis pöördus langusest tõusule, kasvades võrreldes 2008. aasta novembriga 5%. Nende kaupluste müügi kasvule aitas kaasa suurenenud ravimite ostmine seoses viirushaiguste ulatusliku levikuga novembris.

Jaemüügi langus toidukaupade kauplustes on alates 2009. aasta juulist vähenenud iga kuu eelmise aasta vastava kuuga võrreldes stabiilselt 9%. Novembris aga kiirenes jaemüügi langus toidukaupade kauplustes. Jaemüük neis kauplustes vähenes 2008. aasta novembriga võrreldes 10%, mis oli üks suurimaid kukkumisi 2009. aastal.

2009. aasta algusest alates on jaemüük eelmise kuuga võrreldes sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal iga kuu püsivhindades vähenenud. Ka novembris vähenes jaemüük eelmise kuuga võrreldes 2%.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli novembris ligi 5 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis 85%. 2008. aasta novembriga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 21%, 2009. aasta oktoobriga võrreldes 9%.

Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – november 2009 (eelmise aasta vastav kuu = 100)

Diagramm: Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trend, jaanuar 2002 – november 2009


a Trend on sesoonsusest ja juhuslikest häiritustest puhastatud aegrida, mis näitab aegrea arengusuunda ja -kiirust.