Juulis jaemüügi langus kiirenes

Uudis
Postitatud 31. august 2009, 11.00

Juulis oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4,9 miljardit krooni, mis oli püsivhindades 16% väiksem kui eelmise aasta juulis, teatab Statistikaamet. Eelmisel kuul mõnevõrra aeglustunud jaemüügi langus kiirenes juulis taas.

2008. aasta kevadel alanud jaemüügi vähenemine võrreldes eelmise aasta vastava kuuga langes madalaimale tasemele tänavu veebruaris, vähenedes aastaga 19%. Märtsist maini vähenes jaemüük aastases võrdluses 14–16%. Jaemüügi langus aeglustus mõnevõrra juunis kui jaemüük vähenes aastaga 11%. Aeglustumine oli aga lühiajaline ja juulis kiirenes jaemüügi langus taas.

Juulis mõjutasid kaupade jaemüügi langust enim tööstuskaupade kauplused, kus jaemüük vähenes 2008. aasta juuliga võrreldes neljandiku. Kõige rohkem ehk 32% vähenes jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus müüakse arvuteid ja nende lisaseadmeid, fotokaupu, mänge ja mänguasju, sporditarbeid, lilli, istikuid, väetisi jm. Hoolimata juunis toimunud kergest elavnemisest majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes, püsis juulis nende kaupluste müük jätkuvalt tugevas languses. Neis kauplustes vähenes jaemüük aastaga 27%. Eelnevate kuudega võrreldes aeglustus aga langus tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodet kauplustes. Nende kaupluste jaemüük vähenes aastaga 15%, mis oli väiksemaid langusi viimase poole aasta jooksul.

Jaemüük toidukaupade kauplustes on viimastel kuudel olnud küllaltki stabiilne. Tänavu juulis vähenes see eelmise aasta juuliga võrreldes 9%.

Võrreldes eelmise kuuga vähenes juulis jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük püsivhindades 3%. Toidukaupade kauplustes jäi jaemüük eelmise kuuga võrreldes samale tasemele, tööstuskaupade kauplustes aga vähenes 5%.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli juulis 5,9 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis ligi 85%. Eelmise aasta juuliga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 22%, eelmise kuuga võrreldes protsendi võrra.

Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – juuli 2009
(eelmise aasta vastav kuu = 100)

Diagramm: Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trend, jaanuar 2002 – juuli 2009 (eelmise aasta vastav kuu = 100) 

a Trend on sesoonsusest ja juhuslikest häiritustest puhastatud aegrida, mis näitab aegrea arengusuunda ja -kiirust.