Jaekaubandusettevõtete müügimaht hakkas augustis vähenema

Uudis
Postitatud 30. september 2025, 8.00

Statistikaameti andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2025. aasta augustis 906 miljonit eurot. Võrreldes eelmise aasta sama kuuga vähenes müügimaht 2%.

Statistikaameti analüütik Johanna Linda Pihlak tõi välja, et alates eelmise aasta detsembrist kasvanud jaekaubandusettevõtete müügimaht hakkas augustis kahanema. „Müügimahu vähenemist mõjutasid nii tööstuskaupade kui ka toidukaupade kauplused. Enim just toidukaupade kauplused, kus müügimaht kahanes eelmise aasta augustiga võrreldes 5%,“ lisas Pihlak.

Tööstuskaupade kaupluste müügimaht hakkas augustis vähenema ning kahanes eelmise aasta sama ajaga võrreldes 2%. Tööstuskaupadest kõige rohkem ehk 14% vähenes müügimaht posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes. „Siin tuleb tähele panna, et kui inimesed tellivad endale kaupa posti või interneti teel väljastpoolt riiki, siis see ei kajastu Eesti jaekaubandusettevõtete müügimahus,“ selgitas Pihlak. 

Tööstuskaupade kaupluste müügimaht kahanes augustis veel 5% muudes spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus tööstuskaubad (kaubamajad), 4% majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes ning 2% apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes. Müügimaht suurenes 4% nii tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes kui ka kasutatud asjade kauplustes ja väljaspool kauplusi ehk kioskites, turgudel ning otsemüügil. Muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude, mänguasjade ja muuga, kasvas müügimaht 2%.

Mootorikütuse jaemüügiga tegelevate ettevõtete müügimaht suurenes augustis eelmise aasta sama kuuga võrreldes 6%.

Juuliga võrreldes vähenes augustis jaekaubandusettevõtete müügimaht 3%. Sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal jäi müügimaht eelmise kuu tasemele.

Selle aasta esimese kaheksa kuuga suurenes jaekaubandusettevõtete müügimaht eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 2%.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu mahuindeks ja selle trend, jaanuar 2015 – august 2025 (2021 = 100)

Jaekaubanduse andmed avaldatakse ettevõtte põhitegevusala järgi. Näiteks posti või interneti teel kaupu müüvate kaupluste all kajastuvad vaid nende ettevõtete andmed, mille põhitegevusala on Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatori (EMTAK 2008) järgi jaemüük posti või interneti teel (EMTAK 4791). Kui ettevõtte põhitegevusala on näiteks jaemüük spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus toidukaubad, joogid ja tubakatooted (EMTAK 4711), aga lisaks müüakse kaupu ka e-poes, siis kajastatakse nii tavakaupluse kui ka e-poe müügi andmed toidukaupade kaupluste all.

Müügitulu mahuindeks – indeks, mis iseloomustab kaupade müügi mahu muutust püsivhindades võrreldes mingi eelmise perioodi müügiga. Indeksi arvutamisel on kasutatud kaupade hinnaindekseid.

Statistika aluseks on maksu- ja tolliameti käibedeklaratsiooni andmed. Statistikatööd „Kaubandusettevõtete kuu majandusnäitajad“ teeb statistikaamet majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel, et saada aru, kuidas läheb Eesti majandusel. 

Vaata ka sisekaubanduse valdkonnalehte. Detailsemad andmed on avaldatud statistika andmebaasis.

Statistikaameti andmete ja graafikute kasutamisel palume viidata allikale.
 

Täpsem teave:

Susann Kivi
meediasuhete juht
statistika levi osakond
statistikaamet
tel 5696 6484
press [at] stat.ee (press[at]stat[dot]ee)

Foto: Shutterstock