Jaekaubandusettevõtete müügimaht kahanes eelmisel aastal 3%

Uudis
Postitatud 31. jaanuar 2025, 8.00

Statistikaameti esialgsetel andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2024. aastal kokku 10,4 miljardit eurot. Võrreldes 2023. aastaga vähenes müügimaht 3%.

Statistikaameti analüütik Johanna Linda Pihlak ütles, et kõige enam ehk 4% vähenes müügimaht 2024. aastal tööstuskaupade kauplustes, toidukaupade kauplustes oli kahanemine 3%. „Müügimaht suurenes mullu aga 2% mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes,“ täpsustas Pihlak.

Jaekaubandusettevõtete müügimaht hakkas aasta viimasel kuul taas kasvama. „Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 2024. aasta detsembris 1 miljard eurot ning võrreldes 2023. aasta sama kuuga suurenes müügimaht 1%,“ tõi Pihlak välja.

Tööstuskaupade kauplustes suurenes müügimaht 2024. aasta detsembris võrreldes 2023. aasta detsembriga 8%. Kõige rohkem ehk 33% suurenes müügimaht muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude, mänguasjade ja muuga. Müügimaht kasvas veel 19% kasutatud asjade kauplustes ja väljaspool kauplusi ehk kioskites, turgudel ning otsemüügil, 6% posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes ning 1% apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes. Müügimaht vähenes 9% muudes spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus tööstuskaubad (kaubamajad) ning 4% majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes. Tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes jäi müügimaht 2023. aasta detsembri tasemele.

Nii mootorikütuse jaemüügiga tegelevate ettevõtete kui ka toidukaupade kaupluste müügimaht vähenes 2023. aasta detsembriga võrreldes 4%. 

Novembriga võrreldes suurenes jaekaubandusettevõtete müügimaht 2024. aasta detsembris 13%, mis oli tavapärane, kuna detsembris toimuvad jõulude ja aastavahetuse suurmüügid.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu mahuindeks ja selle trend, jaanuar 2014 – detsember 2024 (2021 = 100)

Müügitulu mahuindeks – indeks, mis iseloomustab kaupade müügi mahu muutust püsivhindades võrreldes mingi eelmise perioodi müügiga. Indeksi arvutamisel on kasutatud kaupade hinnaindekseid.

Statistika aluseks on maksu- ja tolliameti käibedeklaratsiooni andmed. Statistikatööd „Kaubandusettevõtete kuu majandusnäitajad“ teeb statistikaamet majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel, et saada aru, kuidas läheb Eesti majandusel.

Vaata ka sisekaubanduse valdkonnalehte. Detailsemad andmed on avaldatud statistika andmebaasis.

Statistikaameti andmete ja graafikute kasutamisel palume viidata allikale.
 

Täpsem teave:

Heidi Kukk
meediasuhete juht
statistika levi osakond
statistikaamet
tel 625 9181
press [at] stat.ee (press[at]stat[dot]ee)

Foto: Shutterstock