Kaubandusettevõtete majandusnäitajad (kuu) 2021
Statistikatöö nimetus
| Kaubandusettevõtete majandusnäitajad (kuu) |
Statistikatöö kood
| 21601 |
Eesmärk
| Statistikatöö eesmärk on anda teavet mootorsõidukite müügi ja remondi ettevõtete ning jaekaubandusettevõtete müügitulu kohta. Andmeid kasutatakse majanduse kiirhinnangute tegemisel. |
Statistikatöö alus
| EL õigusakt |
Otsekohalduv õigusakt
| Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2019/2152, 27. november 2019, mis käsitleb Euroopa ettevõtlusstatistikat ja millega tunnistatakse kehtetuks kümme ettevõtlusstatistika valdkonna õigusakti (EMPs kohaldatav tekst). |
Rahvusvahelised organisatsioonid
| Puuduvad |
Korduvus
| 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 |
1.1. Organisatsioon
| Statistikaamet |
1.2. Kontaktisiku struktuuriüksus
| Majandus- ja keskkonnastatistika osakond |
1.3. Kontaktisiku nimi
| Jaanika Tiigiste |
1.4. Kontaktisiku ametinimetus
| Juhtivanalüütik |
1.5. Postiaadress
| Tatari 51, 10134 Tallinn |
1.6. E-posti aadress
| jaanika.tiigiste [at] stat.ee |
1.7. Telefon
| 6 259 257 |
2.1. Metaandmed viimati kinnitatud
| 01/04/2024 |
2.2. Metaandmed viimati uuendatud
| 01/04/2024 |
3.1. Andmete kirjeldus
| Mootorsõidukite müügi- ning remondi- ja jaekaubandusettevõtete müügitulu tegevusala järgi. Hulgikaubandusettevõtete müügitulu väärtusindeks fikseeritud baasperioodi suhtes tegevusala järgi, müügitulu väärtusindeksi muutus tegevusala järgi eelmise perioodi ja eelmise aasta vastava perioodi suhtes. |
3.2. Kasutatud klassifikaatorid
| Eesti majanduse tegevusalade klassifikaator 2008 (EMTAK 2008) Andmete avaldamisel kasutatavad tegevusalarühmad: G45 Mootorsõidukite ja mootorrataste hulgi- ja jaemüük ning remont G451+G453+G454 Mootorsõidukite müük; mootorrataste müük, hooldus ja remont; mootorsõidukite osade ja lisaseadmete müük G452 Mootorsõidukite hooldus ja remont G46 Hulgikaubandus, v.a mootorsõidukid ja mootorrattad G461 Hulgimüük vahendustasu või lepingu alusel G462 Põllumajandustoorme ja elusloomade hulgimüük G463 Toidukaupade, jookide ja tubakatoodete hulgimüük G464 Kodutarvete hulgimüük G465 Info- ja sidetehnika hulgimüük G466 Muude masinate, seadmete ja lisaseadmete hulgimüük G467 Muu spetsialiseeritud hulgimüük G469 Spetsialiseerimata hulgikaubandus G47 Jaekaubandus, v.a mootorsõidukid ja mootorrattad G4711 Jaemüük spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus toidukaubad, joogid ja tubakatooted G4719 Jaemüük muudes spetsialiseerimata kauplustes G472 Toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes G473 Mootorikütuse jaemüük spetsialiseeritud kauplustes G4743+G4752+G4754+G4759+G4763 Majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük spetsialiseeritud kauplustes G4751+G4771+G4772 Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes G4773+G4774+G4775 Apteekide tegevus; meditsiini- ja ortopeediakaupade jaemüük, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes G4741+G4742+G4753+G4761+G4762+G4764+G4765+G4776+G4777+G4778 Jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes G4791 Jaemüük posti või interneti teel G4779+G4781+G4782+G4789+G4799 Kasutatud kaupade jaemüük kauplustes, jaemüük kioskites ja turgudel, muu jaemüük väljaspool kauplusi, kioskeid ja turge |
3.3. Sektorite kaetus
| Kaubandusettevõtted, EMTAK G45, G46 ja G47 |
3.4. Mõisted ja määratlused
| Mootorsõidukite müügi- ning remondiettevõte – ettevõte, mille põhitegevus on mootorsõidukite ja mootorrataste ning nende osade ja lisaseadmete hulgi- ja jaemüük ning mootorsõidukite remont (Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatoris (EMTAK) tegevusala G45). Hulgikaubandusettevõte – ettevõte, mille põhitegevus kauba edasimüük (v.a mootorsõidukid ja mootorrattad) teistele ettevõtjatele (Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatoris (EMTAK) tegevusala G46). Jaekaubandusettevõte – ettevõte, mille põhitegevus on eelkõige kauba müümine (v.a mootorsõidukid ja mootorrattad) peamiselt kodumajapidamises kasutamiseks (Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatoris (EMTAK) tegevusala G47). Müügitulu – kõikide nii põhi- kui ka kõrvaltegevusena valmistatud toodete, osutatud teenuste ja edasimüügi eesmärgil soetatud kaupade müügist saadud või saadaolev müügitulu, mis ei sisalda käibemaksu ega aktsiise. Müügitulu võrdub saadud või saadaoleva tasuga ja arvestatakse tekkepõhiselt. Realiseerimise momendiks loetakse omandiõiguse ostjale ülemineku moment. Müügitulusse arvestatakse ka taara ja pakkematerjali maksumus, samuti komisjoni- ja agendilepingute teenustasu (komisjonitasu). Müügitulu ei sisalda põhivara müügitulu; muud äritulu (oma põhivara likvideerimistulu, trahvi- ja viivisetulu, kasum ostjate ja tarnijate valuutakursi muutustest ja aegunud kreditoorsest võlgnevusest, aruandeperioodil selgunud eelmiste aastate tulu, saadud annetused jms); finants- ega erakorralist tulu; riigi- ja kohalikust eelarvest või Euroopa Liidu institutsioonidelt saadud dotatsioone (tegevuskulude sihtfinantseerimine); käibemaksukohustuslasel käibemaksu; tootjaettevõttel ja aktsiisilaopidajal aktsiise; teiste nimel sissenõutud summasid (komisjoni- ja agendilepingud). Väärtusindeks – indeks, mis iseloomustab kaupade müügi muutust jooksevhindades võrreldes mingi eelmise perioodi müügiga. Indeksi arvutamisel hinnaindekseid ei kasutata. Jooksevhind – kaupade ja teenuste kehtiv hind aruandeperioodil. |
3.5. Statistiline üksus
| Ettevõte |
3.6. Statistiline üldkogum
| Ettevõtted, mille põhitegevusala on mootorsõidukite ja mootorrataste hulgi- ja jaemüük ning remont, hulgikaubandus või jaekaubandus FREIM Majandusüksuste statistilisest registrist moodustatud loend tegutsevatest ettevõtetest, mille põhitegevusala on mootorsõidukite ja mootorrataste hulgi- ja jaemüük ning remont, hulgikaubandus või jaekaubandus. |
3.7. Vaadeldav piirkond
| Kogu Eesti |
3.8. Ajaline kaetus
| Mootorsõidukite müügi- ning remondi- ja jaekaubandusettevõtete (EMTAK G45 ja G47) puhul alates 2001 – ... Hulgikaubandusettevõtete (EMTAK G46) puhul alates 2021 – … |
3.9. Baasperiood
| Müügitulu – ei ole rakendatav Müügitulu väärtusindeks – aasta 2021 |
Müügitulu – miljon eurot Väärtusindeks – mõõtühikuta Väärtusindeksi muutus – % |
6.1. Õigusaktid ja muud kokkulepped
| OTSEKOHALDUVAD ÕIGUSAKTID Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2019/2152, 27. november 2019, mis käsitleb Euroopa ettevõtlusstatistikat ja millega tunnistatakse kehtetuks kümme ettevõtlusstatistika valdkonna õigusakti (EMPs kohaldatav tekst). MUUD ÕIGUSAKTID Puuduvad MUUD KOKKULEPPED Puuduvad |
7.1. Konfidentsiaalsuspoliitika
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 32, 34, 35 ja 38 sätestatud nõuetest. |
7.2. Konfidentsiaalsete andmete käitlemine
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 34 ja 35 sätestatud nõuetest. Konfidentsiaalsete andmete käitlemise põhimõtted on leitavad siit. |
8.1. Avaldamiskalender
| Statistika avaldamise aegadest teavitab avaldamiskalender, mis on tarbijale kättesaadav veebilehel. Iga aasta 1. oktoobril avaldatakse avaldamiskalendris järgmise aasta statistika andmebaasi, pressiteadete, IMFi põhinäitajate ja väljaannete avaldamise ajad (väljaannete puhul ilmumiskuu). |
8.2. Juurdepääs avaldamiskalendrile
| |
8.3. Tarbijate juurdepääs
| Kõigile tarbijatele on tagatud võrdne ligipääs riiklikule statistikale: riikliku statistika avaldamise ajad teatatakse ette ja ühelegi tarbijakategooriale (sh Eurostat, valitsusasutused ja massimeedia) ei võimaldata riiklikule statistikale juurdepääsu enne teisi kasutajaid. Riikliku statistika esmaavaldamise koht on statistika andmebaas. Juhul kui avaldatakse ka pressiteade, ilmub see samal ajal andmete esmaavaldamisega andmebaasis. Avaldamiskalendris väljakuulutatud kuupäeval on riiklik statistika veebilehel kättesaadav kell 8.00. |
10.1. Pressiteated
| Pressiteade „Jaekaubandus“ kord kuus. Pressiteatega saab tutvuda Statistikaameti kodulehel rubriigis Uudiskiri. |
10.2. Väljaanded
| Ei avaldata |
10.3. Andmebaas
| Andmed avaldatakse statistika andmebaasis valdkonna „Majandus / Sisekaubandus / Sisekaubanduse mahuindeksid“ tabelites: KM020: Mootorsõidukite müügi- ning remondi- ja jaekaubandusettevõtete müügitulu ja mahuindeks tegevusala järgi (kuud) KM024: Hulgikaubandusettevõtete müügitulu väärtus- ja mahuindeks tegevusala järgi (kuud) |
10.4. Juurdepääs üksikandmetele
| Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 33, 34, 35, 36 ja 38 sätestatud nõuetest. Üksikandmete kättesaadavust ja anonümiseerimist reguleerib Statistikaameti konfidentsiaalsete andmete teaduslikel eesmärkidel edastamise kord. |
10.5. Muu levitamine
| Andmed on sisendiks statistikatööle 20901 „Majandusüksuste statistilise registri haldamine“, 21405 „Rahvamajanduse arvepidamine (kvartal)“ ja 21603 „Kaubanduse mahuindeksid“. |
10.6. Metoodikadokumendid
| EBS methodological manual for short-term business statistics, Eurostat (2021) |
10.7. Kvaliteedidokumendid
| Eurostatile saadetud kvaliteediaruande leiab siit |
11.1. Kvaliteedi tagamine
| Statistikaametis on protsesside ja toodete kvaliteedi tagamiseks rakendatud EFQMi täiuslikkusmudelit ja Euroopa statistika tegevusjuhist ning sellega seotud Euroopa statistikasüsteemi kvaliteedi tagamise raamistikku ESS QAF. Samuti lähtutakse riikliku statistika seaduse § 7 „Riikliku statistika tegemise põhimõtted ja kvaliteedikriteeriumid“ nõuetest. |
11.2. Kvaliteedi hindamine
| Statistikaametis tehakse statistikatöid rahvusvahelise mudeli põhiselt (Generic Statistical Business Process Model – GSBPM). Statistikatööde lõppetapp on GSBPMi järgi üldine hindamine, milleks vajalikku teavet toodetakse igas etapis või alamprotsessis ning see võib esineda mitmel kujul, nt tagasiside kasutajatelt, protsessiga seotud metaandmed, tootmismõõdikud ja töötajate soovitused/nõuanded. Selle teabe põhjal koostatakse hindamisaruanne, mis toob välja kõik statistikatöö versiooniga seotud kvaliteediprobleemid ja annab sisendi parendustegevusteks. |
12.1. Tarbijate vajadused
| Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium Riigikantselei Rahandusministeerium |
12.2. Tarbijate rahulolu
| Alates 1996. aastast korraldab Statistikaamet maine ja tarbijarahulolu uuringuid. Kõik tulemused on kättesaadavad Statistikaameti kodulehel rubriigis Tarbijauuringud. |
12.3. Täielikkus
| Vastab eeskirjadele |
13.1. Üldine täpsus
| Uuringu liik ja andmekogumismeetodid tagavad piisava kaetuse ja ajakohasuse. |
13.2. Valikuviga
| Ei ole rakendatav |
13.3. Valikust sõltumatu viga
| Ei mõõdeta |
14.1. Ajakohasus
| Andmed avaldatakse 30 päeva pärast aruandekuu lõppu (T + 30). |
14.2. Õigeaegsus
| Andmed on avaldatud avaldamiskalendris väljakuulutatud ajal. |
15.1. Geograafiline võrreldavus
| Andmed on võrreldavad teiste Euroopa Liidu riikide andmetega, sest kasutatakse kiirstatistika kohta käivat ühtset metoodikat. |
15.2. Ajaline võrreldavus
| Mootorsõidukite müügi- ning remondi- ja jaekaubandusettevõtete (EMTAK G45 ja G47) andmed on ajaliselt võrreldavad alates 2002. aastast. Hulgikaubandusettevõtete (EMTAK G46) andmed on ajaliselt võrreldavad alates 2021. aastast. 2016. aastal asendati valikuuring kõikse uuringuga ja ettevõtte statistiline küsimustik asendati Maksu- ja Tolliameti andmetega. |
15.3. Valdkonnaülene sidusus
| Müügitulu kuu andmed on võrreldavad kaubandusettevõtete samade kvartali- ja aastanäitajatega. |
15.4. Sisemine sidusus
| Ei ole rakendatav. Statistikatöö põhineb Maksu- ja Tolliameti käibedeklaratsiooni (vorm KMD) müügitulu näitajal. |
17.1. Andmete revisjoni põhimõtted
| Andmete revisjoni põhimõtted ja parandustest teavitamine on kirjeldatud Statistikaameti kodulehel rubriigis Riikliku statistika levitamise põhimõtted. |
17.2. Andmete revisjoni praktika
| Avaldatud andmeid võidakse revideerida metoodika täiustamisel, vigade ilmnemisel, uue või parema info laekumisel aasta jooksul pärast aruandeperioodi lõppu. |
18.1. Lähteandmed
| UURINGUPÕHISED LÄHTEANDMED Alates 2016. aastast ei kasutata uuringupõhiseid lähteandmeid. Kuni 2015. aastani koguti andmeid järgmiselt: Aastatel 2001–2011 koguti andmeid küsimustikuga „Müügitulu“ kõigilt vähemalt 20 hõivatuga ettevõtetelt, 1–19 hõivatuga ettevõtete andmed koguti valikuuringu meetodil, kasutades stratifitseeritud lihtsat juhuslikku valikut. Üldkogum stratifitseeriti ettevõtte tegevusala ja hõivatute arvu järgi. Aastatel 2012–2015 koguti andmeid küsimustikuga „Müügitulu“ kõigilt vähemalt 20 hõivatuga ettevõtetelt, 2–19 hõivatuga ettevõtete andmed koguti valikuuringu meetodil, kasutades stratifitseeritud lihtsat juhuslikku valikut. Ühe hõivatuga ettevõtete puhul kasutati maksu- ja tolliameti käibedeklaratsiooni andmeid. Üldkogum stratifitseeriti ettevõtte tegevusala ja hõivatute arvu järgi. ADMINISTRATIIVSED LÄHTEANDMED Alates 2016. aastast kasutatakse Maksu- ja Tolliameti käibedeklaratsiooni (vorm KMD) andmeid. Müügitulu arvutatakse käibedeklaratsiooni näitajate põhjal. LÄHTEANDMED TEISTEST STATISTIKATÖÖDEST Ei kasutata |
18.2. Andmete kogumise sagedus
| Kuu |
18.3. Andmete kogumine
| Andmed saadakse Maksu- ja Tolliametist andmevahetuskihi X-tee kaudu. |
18.4. Andmete valideerimine
| Valideerimine sisaldab aritmeetilisi ja kvalitatiivseid kontrolle, sh võrdlust eelmiste perioodide ja muude uuringute andmetega. |
18.5. Andmete koostamine
| Üksikandmed agregeeritakse analüüsiks vajalikule astmele. Siia kuulub andmete summeerimine vastavalt klassifikaatorile ja erinevate statistiliste mõõdikute arvutamine. Kogutud andmed teisendatakse statistiliseks väljundiks. |
18.6. Korrigeerimine
| Aegread on sesoonselt korrigeeritud ja arvutatud on trend. |
2016. aastal lõpetas Statistikaamet andmete kogumise küsimustikuga „Müügitulu“ ning läks täielikult üle Maksu- ja Tolliameti käibedeklaratsiooni kuu andmete kasutamisele. Nii vähenes ettevõtjate halduskoormus ja Statistikaameti kulu andmete kogumisele ning suurenes administratiivandmete kasutamine. Negatiivsena tõi see kaasa kaupade jaemüügi näitaja kadumise kuude kohta, kuid jaemüügi avaldamine jätkub kvartalite ja aastate kohta. Andmeallika muutuse tõttu kajastab iga kuu ilmuv pressiteade „Jaekaubandus“ jaekaubandusettevõtete jaemüügi asemel jaekaubandusettevõtete müügitulu. |