Korduma kippuvad küsimused leibkonna uuringu kohta

Kuidas andmeid kogutakse?

Enne uuringu algust saadetakse kõigile valimisse sattunutele kiri, milles tutvustatakse uuringu eesmärki ja antakse teada, kuidas nendega ühendust võetakse. Teavituskiri saadetakse valimiisikule rahvastikuregistris märgitud e-postile ja elukoha aadressile. Valimiisik toob uuringusse kaasa oma leibkonna.

Teavituskirjale on lisatud kulutuste tabel koos makstud ümbrikuga ning varasemate uuringute tulemusi tutvustav infovoldik.

Uuring koosneb kahest osast.

  1. Küsimustikele vastamine: esimesel nädalal saab küsimustikku täita veebis, järgmisel kolmel nädalal saab vastata küsitlejale telefoni teel.
  2. Kulutuste esitamine: kindlaks määratud kahenädalase perioodi kohta pannakse kirja kõik leibkonna kulutused.

Uuringus kogutakse andmeid nii veebi- kui ka telefoniküsitlusega.

  • Veebiküsimustikule vastamiseks tuleb veebikeskkonda (link teavituskirjas) sisse logida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID-ga. Sisestage PIN1-kood ainult sel juhul, kui olete sisselogimise veebilehel https://uuringud.stat.ee oma seadmes ise algatanud.
  • Nendega, kes veebis ei ole vastanud, võtab ühendust telefoniküsitleja (maksimaalselt kümme kontakteerumiskatset). Parima teenuse osutamiseks telefoniküsitluse kõne vastaja nõusolekul salvestatakse.

Küsimustik koosneb kahest osast: leibkonnaküsimustik ja isikuküsimustik.

  1. Leibkonnaküsimustikule on soovitatav vastata sellel leibkonnaliikmel, kes tunneb oma leibkonna kulutusi ja eluruumiandmeid kõige paremini.
  2. Isikuküsimustikud on kõigil vähemalt 15-aastastel leibkonnaliikmetel ja nendele võiks võimaluse korral vastata iga inimene ise. Selleks saab põhiisik anda vastavale inimesele volituse. Täpsemad juhised tulevad jooksvalt küsimustiku sees.

Kulutuste päevikut ehk kindlaks määratud kahenädalase perioodi kulutusi saab esitada nii veebis kui ka paberil.

  • Veebis küsimustiku täitnud leibkonnale saadetakse e-postile personaalne veebipäeviku link.
    • Veebipäevikus saab üles laadida digitšekid ja -arved, mis on tulnud e‑postile veebipoes tehtud ostude eest või mis on saadud toidukauplustes kliendikaardi registreerimisega tehtud ostude eest.
    • Veebipäeviku kulutuste tabelisse saab kirjutada need kulud, mille kohta arvet või tšekki ei ole.
  • Paberil tuleks esitada need kulutused, mida ei olnud võimalik veebis esitada.
    • Pabertšekid ja -arved palume panna koos vastajale teavituskirjaga saadetud makstud ümbrikusse ning postitada kohe pärast kulutuste kogumise perioodi.
    • Paberpäeviku kulutuste tabelisse tuleks kirja panna ainult need kulutused, mida ei ole mingil muul viisil esitatud ja mille kohta puudub nii paber- kui ka digitšekk.
Kui palju aega uuringus osalemisele kulub?

Küsimustikule vastamine võtab aega keskmiselt 45 minutit. Suurematel peredel võib kuluda ka rohkem aega. 

Kahenädalase perioodi kulutuste esitamisele võib kuluda ainult mõni minut, kui Teil on selle perioodi kõikide ostude kohta olemas pabertšekid. Sel juhul saate need panna Teile saadetud ümbrikusse ning meile saata.

Digitšekkide ja -arvete üleslaadimine veebipäevikusse võtab ainult minuti. Suurem ajakulu on eri kaupluste veebikeskkondadest tšekkide ülesleidmine ja enda seadmesse allalaadimine. Kui olete tšekid ja arved enda seadmesse salvestanud, saate need kõik korraga veebipäevikussse lohistada.

Soovitame juba enne uuringu algust sagedamini külastatavate kaupluste veebis iseteeninduskeskkonnas märkida, et Teie ostude tšekid saadetaks Teile isiklikule meiliaadressile.

Kui tihti pean uuringu teises osas kulutuste andmeid esitama?

Veebis saate kulutusi esitada kogu Teie leibkonna kahenädalase kulutuste esitamise perioodi jooksul või vahetult pärast seda. Võite ise valida, kas esitate kulutusi jooksvalt või teete kõik ühekorraga. 

Kui esitate kulutusi ka paberil, siis palume need postitada kohe peale leibkonna kahenädalase kulutuste märkimise perioodi lõppu.

Mis keeles kuludokumente esitada võib?

Võite esitada kuludokumente kõigis keeltes, kuid võimaluse korral võiksid need tšekid ja arved, mis ei ole Euroopa keeltes, olla tõlgitud või kirjutatud kulutuste kaupa päeviku tabelisse.

Millisel juhul peaksin kindlasti koguma pabertšekke?

Soovitame pabertšeki võtta juhul, kui Te ei kasuta kaupluses ostu tehes kliendikaarti või kui Te pole kindel, kas selle kaupluse veebilehelt või äpist on hiljem võimalik digitšekki saada.

Kas pean valima ühe kulutuste esitamise vormi või võin saata pabertšekid ümbrikuga ja mulle meilile saadetud arved laadida üles veebipäevikusse?

Võite kulutuste esitamise võimalusi kombineerida, kuid tuleks jälgida, et ühte ja sama kulutust ei esitataks eri kanalite kaudu mitu korda.

Milliste seadmetega saab veebis arveid ja tšekke üles laadida ning kulutusi kirja panna? Kus on seda kõige parem teha?

Tšekke ja arveid saab üles laadida ning kulutusi kirja panna nii arvutis, tahvelarvutis kui ka mobiilseadmes.

Äppi kulutuste sisestamiseks ei ole.

See, millist seadet on kõige parem kasutada, sõltub uuringus osaleja enda harjumustest ja vilumusest.

Kas teised leibkonnaliikmed näevad minu üles laaditud faile?

Ei. Pärast failide esitamist ehk nupule "Esita failid" vajutamist ei kuva meie infosüsteem enam esitatud faile, failinimesid ega ka failide esitamise aega ja kuupäeva ei Teile ega ka teistele leibkonnaliikmetele.

Kas teised leibkonnaliikmed näevad veebipäeviku kulutuste tabelisse sisestatud andmeid?

Jah. Veebipäeviku kulutuste tabelisse sisestatud andmeid näevad need leibkonnaliikmed, kellele olete andnud leibkonna kulutuste päeviku veebiaadressi.

Kas saan veebis kulutuste päevikut täiendada, kui olen juba nuppu "Esita andmed" vajutanud?

Jah, veebipäevikus saate kulutusi sisestada kogu kahenädalase kulutuste esitamise perioodi vältel ja vahetult pärast seda ka juhul, kui keegi Teie leibkonnast on vahepeal vajutanud nuppu "Esita andmed".

Mida teha, kui veebis tuleb teade "Hetkel pole võimalik kulutuste tabelit avada, sest see on kellelgi avatud. /.../", kuigi tean, et kõik leibkonnaliikmed on kulutuste tabeli sulgenud?

Kui mõni leibkonnaliige on täitnud kulutuste tabelit ja läinud tabelist tagasi leibkonna kulutuste esitamise avalehele, siis värskendage oma leibkonna kulutuste esitamise avalehte (näiteks vajutage veebilehitseja nuppu "Refresh" või klaviatuuril nuppu "F5").

Kui leibkonnaliige on kulutuste tabeli sulgenud, siis avaneb tabel uuesti täitmiseks 30 minuti jooksul.

Kui probleem 30 minuti jooksul ei lahene, siis võtke ühendust meie klienditoega klienditugi [at] stat.ee (klienditugi[at]stat[dot]ee) või +372 625 9300.

Kas minu leibkonna kulutuste esitamise lehele võivad sattuda võõrad inimesed?

Teie leibkonna andmete esitamise lehele pääsevad ligi vaid need, kellele olete leibkonna kulutuste päeviku veebiaadressi andnud.

Kui sisenete leibkonna andmete esitamise lehele ühiskasutatavas arvutis (nt raamatukogus, haridusasutuse arvutis vm), siis avage oma veebileht ainult privaat- ehk inkognitorežiimis (Chrome, Edge) või Private Browsingu vaates (Firefox, Safari). Kui olete töö lõpetanud, sulgege kogu veebilehitseja (brauser), mitte ainult vaheleht. 

Tõenäosus, et keegi teine suudab Teie leibkonna kulutuste päeviku aadressi ära arvata, on minimaalne. Iga leibkonna aadress on unikaalne ja sisaldab muu hulgas 100 tähest ja numbrist koosnevat kombinatsiooni, mille ära arvamise tõenäosus on nullilähedane.