Digilõhe noorte ja eakamate vahel väheneb

Uudis
Postitatud 19. september 2014, 11.00

2014. aasta I kvartalis oli kodune internetiühendus 83%-l leibkondadest, teatab Statistikaamet. Erinevus noorema ja vanema elanikkonna arvuti- ja internetikasutuses on vähenenud.

Koduse internetiühendusega leibkondade osatähtsus kasvas eelmise aasta sama ajaga võrreldes neli protsendipunkti. Koduse interneti kasutamise võimalus oli peaaegu kõigis lastega leibkondades (98%) ja kolmveerandil (78%) lasteta leibkondadel. Kõige vähem oli internetile kodust ligipääsu omajaid üksi elavate täiskasvanute seas (71%), kuid just nende hulgas on kodust internetiühendust omavate inimeste arv viimase viie aasta jooksul enim – poole võrra – suurenenud.

Kuigi internetile ligipääsuga kodudes on endiselt valdavad juhtmega või juhtmeta püsiühendused, on viimase kahe aasta jooksul püsiühenduste osatähtsus kodudes kahanenud, andes teed mobiilse interneti levikule. 2014. aasta I kvartalis kasutas mobiilsidevõrgu kaudu internetti 61% kodust internetiühendust omavatest leibkondadest (2010. aastal oli neid kõigest 6%).

Arvutit ja internetti on kasutanud 84% 16–74-aastasest elanikest. Internetti kasutanute osatähtsus kasvas võrreldes möödunud aasta sama ajaga viie protsendipunkti võrra. Kuigi vanemaealised kasutavad arvutit ja internetti noortest vähem, on lõhe noorte ja vanemaealiste internetti kasutanute osatähtsuse vahel siiski aasta-aastalt vähenenud. 55–64-aastastest oli internetti kasutanud 70% ning 65–74-aastastest 44%, seejuures on internetikasutajate osatähtsus nendes vanuserühmades suurenenud aastaga enim (vastavalt 7 ja 13 protsendipunkti).

Peale internetikasutajate arvu suurenemise on kasvanud ka interneti kasutamise sagedus. Kõigist internetikasutajatest kasutas 2014. aasta I kvartalis iga päev internetti 86% (aasta varem 80%). Üheksa kümnest 16–74-aastasest internetikasutajast oli hiljuti (viimase kolme kuu jooksul) kasutanud internetipanka, e-posti, otsinud veebist infot, lugenud sealt uudiseid. 60% osales sotsiaalvõrgustikes, 50% tegi interneti kaudu telefonikõnesid, kolmandik vaatas veebist tele- või kuulas raadiosaateid.

Kaupade või teenuste ostmiseks kasutas aasta jooksul internetti 49% 16–74-aastastest. Kõige enam osteti interneti teel rõivaid ja sporditarbeid, reisi- ja majutusteenuseid ning kontserdi-, kino-, teatri- jm pileteid.

Veidi üle kolmveerandi 10 ja enama hõivatuga ettevõtetest omab veebilehekülge, mida kasutatakse peamiselt toodete või teenuste tutvustamiseks. Veerand veebilehega ettevõtetest annab oma kodulehel infot vabade töökohtade kohta ning võimaldab online’is töökohta taotleda. Online-tellimise või -broneerimise võimalusi pakub 14% ettevõtetest, kellel on veebileht.

ID-kaarti kasutanud ettevõtete arv on stabiilselt aasta-aastalt kasvanud. Peamiselt kasutavad Eesti ettevõtted ID-kaarti digiallkirjade andmiseks, aga ka kasutajate tuvastamiseks erinevates infosüsteemides. Ligi viiendik e-teenuseid kasutanud ettevõtetest on riigi pakutavate e-teenustega väga rahul ja kolmveerand pigem rahul.

Infotehnoloogia kasutamist leibkondade ja 16–74-aastaste elanike hulgas uurib Statistikaamet iseseisva uuringuna alates 2014. aastast (2005–2013 uuriti seda tööjõu-uuringu lisana). Uuring korraldatakse II kvartalis I kvartali kohta. Leibkond on ühel aadressil elav ja ühist raha kasutav inimeste rühm, kelle liikmed ka ise tunnistavad end ühes leibkonnas olevaks. Erineb perekonnast, mis rajaneb sugulus- või hõimlussuhetel.

Infotehnoloogia kasutamist ettevõtetes uurib Statistikaamet 2001. aastast. 2014. aastal osales uuringus ligi 3000 ettevõtet. Vaatlus hõlmab 10 ja enama hõivatuga ettevõtteid.

Infotehnoloogia kasutamist 16–74-aastaste elanike, leibkondade ja ettevõtetes hulgas uurivad statistikaorganisatsioonid harmoniseeritud metoodika alusel kõigis Euroopa Liidu riikides.