Tarbijahinnaindeksi aastamuutust mõjutasid märtsis enim eluasemekulutused

Uudis
Postitatud 9. aprill 2012, 11.00

Tarbijahinnaindeksi muutus oli 2012. aasta märtsis võrreldes veebruariga 1,0% ning võrreldes eelmise aasta märtsiga 4,4%, teatab Statistikaamet.

Kaubad olid 2011. aasta märtsiga võrreldes 3,6% ja teenused 5,9% kallimad.

Kaupade ja teenuste administratiivselt reguleeritavad hinnad on eelmise aasta märtsiga võrreldes tõusnud 10,6% ja mittereguleeritavad hinnad 2,3%.

2011. aasta  märtsiga võrreldes mõjutasid indeksit kõige rohkem eluasemele tehtavad kulutused, mis andsid kogutõusust üle 40%. Sellest omakorda kolm neljandikku andsid aastataguse ajaga võrreldes 17,7% kallinenud soojusenergia, 13,7% kallinenud elekter ja 11,7% kallinenud gaas.  Toit ja mittealkohoolsed joogid andsid kogutõusust kuuendiku ning 11,5% kallim  mootorikütus seitsmendiku. Mulluse märtsiga võrreldes on toidukaupadest enim kallinenud munad (28%) ja taimeõli (22%). 2012. aasta märtsis oli kartul 56% ja värske köögivili 12% odavam kui aasta varem.

Veebruariga võrreldes olid märtsis tarbijahinnaindeksi suurimateks mõjutajateks transport, toit ja mittealkohoolsed joogid ning alkohoolsed joogid ja tubakas, millest igaüks andis kogutõusust neljandiku. Mootorikütus oli 2,9% ning lennukipiletid 28% kallimad kui eelmisel kuul. Toiduindeksile avaldasid enim mõju 13,4% kallinenud värske köögivili ja 16,5% kallinenud munad. Tubakatoodete 7,6%-lise hinnatõusu põhjustasid uute tubakaaktsiisimäärade jõustumine alates 1. jaanuarist ning selle tagajärjel uute maksumärkidega tubakatoodete massiline müügiletulek märtsis.

Tarbijahinnaindeksi muutus kaubagrupiti, märts 2012
Kaubagrupp Märts 2011 –
märts 2012, %
Veebruar 2012 –
märts 2012, %
KOKKU 4,4 1,0
Toit ja mittealkohoolsed joogid 2,9 1,0
Alkohoolsed joogid ja tubakas 6,8 2,9
Riietus ja jalatsid 5,1 1,3
Eluase 11,0 0,4
Majapidamine 2,8 0,0
Tervishoid -0,5 0,5
Transport 5,0 1,9
Side -8,3 -0,5
Vaba aeg 1,7 0,7
Haridus ja lasteasutused 5,9 0,0
Söömine väljaspool kodu, majutus 6,6 0,2
Mitmesugused kaubad ja teenused 2,7 0,4