Märtsis püsis jaemüük languses

Uudis
Postitatud 30. aprill 2010, 11.00

Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük vähenes 2010. aasta märtsis eelmise aasta märtsiga võrreldes püsivhindades 9%, teatab Statistikaamet. Jaemüügi langus võrreldes eelmise aasta sama kuuga on aasta algusest alates püsinud suhteliselt stabiilne.

Jaanuaris vähenes jaemüük eelmise aasta sama kuuga võrreldes 11% ja veebruaris 10%. Märtsis oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4,3 miljardit krooni. 2009. aasta märtsiga võrreldes suurenes kaupade jaemüük kolme tegevusala kauplustes: toidukaupadele, jookidele ja tubakatoodetele spetsialiseerunud kauplustes (44%), kasutatud kaupade kauplustes (11%) ning apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes (5%). Toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüügile spetsialiseerunud kaupluste müügi kasvule avaldas mõju 2009. aasta väga madal võrdlusbaas. Samas selle tegevusala kaupluste müügi kasv kaupade jaemüüki oluliselt ei mõjuta, sest tegevusala osatähtsus on väga väike, tänavu märtsis oli see 2%. Kaupade jaemüügi langust mõjutasid märtsis enim tööstuskaupade kauplused, kus jaemüük vähenes 2009. aasta märtsiga võrreldes 15%. Kõige rohkem ehk 27% vähenes jaemüük majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes. Eelnevate kuudega võrreldes aeglustus veelgi langus spetsialiseerimata tööstuskaupade kauplustes ning tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete kauplustes. Neis kauplustes vähenes jaemüük aastaga 8%, mis oli väiksemaid langusi viimase pooleteise aasta jooksul.

Märtsis aeglustus mõnevõrra ka müügi langus toidukaupade kauplustes. Kui jaanuaris ja veebruaris vähenes nende kaupluste jaemüük eelmise aasta sama kuuga võrreldes 6%, siis märtsis oli vähenemine 4%.

Võrreldes eelmise kuuga suurenes jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük püsivhindades 13%. Sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal oli suurenemine 1%.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli märtsis 5,3 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis 82%. Eelmise aasta märtsiga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 3%, eelmise kuuga võrreldes aga suurenes 14%.

Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – märts 2010 (2005 = 100)

Diagramm: Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – märts 2010 (2005 = 100)

a Trend on sesoonsusest ja juhuslikest häiritustest puhastatud aegrida, mis näitab aegrea arengusuunda ja -kiirust.