Oktoobris püsis jaemüük languses

Uudis
Postitatud 30. november 2009, 10.00

Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük vähenes 2009. aasta oktoobris eelmise aasta oktoobriga võrreldes püsivhindades 17%, teatab Statistikaamet. Jaemüügi langus võrreldes eelmise aasta sama kuuga on alates juulist püsinud suhteliselt stabiilne.

Oktoobris oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4,5 miljardit krooni. Kaupade jaemüügi langust mõjutasid enim tööstuskaupade kauplused, kus jaemüük vähenes 2008. aasta oktoobriga võrreldes 26%. Kõige rohkem ehk 41% vähenes jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus müüakse arvuteid ja nende lisaseadmeid, fotokaupu, raamatuid, sporditarbeid, mänge ja mänguasju jm. Eelmistel kuudel mõnevõrra aeglustunud langus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes kiirenes oktoobris taas. Neis kauplustes vähenes jaemüük aastaga 29%, mis oli suuremaid langusi viimase poole aasta jooksul. Eelnevate kuudega võrreldes aeglustus märkimisväärselt langus tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete kauplustes ning spetsialiseerimata tööstuskaupade kauplustes, kus jaemüük vähenes aastaga vastavalt 14% ja 25%. Nende kaupluste jaemüügi languse aeglustumisele aitasid kaasa oktoobris toimunud soodusmüügikampaaniad.

Jaemüük toidukaupade kauplustes vähenes eelmise aasta oktoobriga võrreldes 9%. Jaanuarist juunini vähenes nende kaupluste jaemüük võrreldes eelmise aasta sama kuuga 3–10%. Alates juulist on aga langus püsinud stabiilselt 9% piires.

Aasta algusest alates on jaemüük eelmise kuuga võrreldes sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal iga kuu püsivhindades vähenenud. Ka oktoobris vähenes jaemüük eelmise kuuga võrreldes protsendi võrra.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli oktoobris 5,4 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis ligi 85%. Eelmise aasta oktoobriga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 21%, eelmise kuuga võrreldes aga suurenes 4%.

Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – oktoober 2009 (eelmise aasta vastav kuu = 100)

Diagramm: Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – oktoober 2009 (eelmise aasta vastav kuu = 100)


a Trend on sesoonsusest ja juhuslikest häiritustest puhastatud aegrida, mis näitab aegrea arengusuunda ja -kiirust.