Balti riikide jaekaubandus pöördus aasta teisel poolel tõusule
Blogi
Kui 2009. aasta oli Balti riikide jaekaubandusettevõtetele väga raske ja müügitulu vähenes aastaga viiendiku, siis 2010. aasta alguses hakkas langustempo pidurduma ning pöördus aasta teises pooles tõusule.
Kui 2009. aasta oli Balti riikide jaekaubandusettevõtetele väga raske ja müügitulu vähenes aastaga viiendiku, siis 2010. aasta alguses hakkas langustempo pidurduma ning pöördus aasta teises pooles tõusule.
2009. aastal vähenes Eesti jaekaubandusettevõtete müügitulu varasema aastaga võrreldes püsivhindades 18%, Leedus 21% ja Lätis 27%. 2010. aasta juulis pöördus Eesti jaekaubandusettevõtete müügitulu pärast ligi kaks ja pool aastat kestnud langust taas tõusule, kuid aasta kokkuvõttes siiski tõusu saavutada ei suudetud. Jaekaubandusettevõtete müügitulu jäi 2010. aastal eelmise aastaga võrreldes samale tasemele. Lätis oli pöördepunktiks 2010. aasta august, Leedus aga 2010. aasta oktoober, mil sealsete jaekaubandusettevõtete müügitulu pöördus pärast pikaajalist langust taas tõusule. Lätis kestis sarnaselt Eestile müügitulu langus kokku ligi kaks ja pool aastat, Leedus kaks aastat. 2010. aasta kokkuvõttes vähenes Läti jaekaubandusettevõtete müügitulu eelmise aastaga võrreldes 2%, Leedus aga 7%.
[caption id="attachment_1025" align="alignleft" width="500" caption="Jaekaubandusettevõtete müügitulu muutus Balti riikides, jaanuar 2005 – detsember 2010 (eelmise aasta vastav kuu = 100)"][/caption]
Nii Eestis kui ka Lätis suutsid tööstuskaupade kauplused 2010. aastal eelmise aastaga võrreldes kasvu saavutada. Eesti tööstuskaupade kaupluste müügitulu suurenes aastaga 2%, Lätis 3%, Leedus aga vähenes 4%. Kui vaadata toidukaupade kauplusi, siis neis vähenes müügitulu kõigis Balti riikides. Eestis vähenes toidukaupade kaupluste müügitulu varasema aastaga võrreldes 3%, Lätis 5% ning Leedus 9%. Eesti toidukaupade kaupluste müügitulu kasvu piiras keskmisest kiirem toidukaupade hinnatõus. Kui 2009. aastal langesid toidukaupade hinnad varasema aastaga võrreldes 4%, siis 2010. aastal tõusid 3%.
Eesti Konjunktuuriinstituudi tarbija- ja kaubandusbaromeetri kindlustunde indikaatorid paranesid 2011. aasta jaanuaris korraldatud küsitluse kohaselt. Tarbijate kindlustunde indikaator muutus esimest korda taas positiivseks pärast 2007. aasta augustit. Paranesid hinnangud nii pere kui riigi majandusolukorrale, tööturu arengule ning samuti hinnati säästuvõimet mõnevõrra paremaks eelmistest perioodidest. Eesti Konjunktuuriinstituudi hinnangul on 2011. aasta alguses oodata seniste arengute jätkumist.
Jaanika Tiigiste, Statistikaameti juhtivstatistik
Müügitulu on ettevõtte kogutulu ehk siis kõikide, nii põhi- kui ka kõrvaltegevusena valmistatud toodete, osutatud teenuste ja edasimüügi eesmärgil soetatud kaupade müügist saadud või saadaolev müügitulu, mis ei sisalda käibemaksu ega aktsiise.
Kas leidsid, mida otsisid?